fbpx

Trelleborgare bakom företag med fotbollsklubbar och slott som kunder.

Trelleborgare bakom företag med fotbollsklubbar och slott som kunder.

Tänk att kunna styra en robotgräsklippare så att den klipper effektivt istället för slumpmässigt? Trelleborgaren Martin Petrecz och hans partner säljer en produkt som minskar arbetstiden med upp till 50 procent för en golfklubb. I vår är det upp till bevis.

Ett nytt företag säljer en ovanlig form av robotgräsklippare. Martin Petrecz från Trelleborg har redan lyckats fixa flera stora kunder. Foto: thenilsson

Allt började med att Martin Petrecz blev uppringd av kompisen Milosz Nilsson som sedan en tid hade drivit företaget Roboservice. De installerar och servar robotgräsklippare. Men nu hade Milosz Nilsson en idé som han ville presentera för Martin Petrecz.

– Han hade fått in ett nytt märke till Sverige och hade testat det. Produkten var banbrytande och han insåg att företaget skulle växa, berättar han.

Martin Petrecz fick chansen att haka på – så var resan igång. En vanlig robotgräsklippare klipper slumpmässigt inom ett område. För att den ska klippa överallt måste den vara igång under många timmar.

Men den gräsklippare som killarna säljer styrs av en annan teknik, så kallad RTK, som de menar är mer effektiv.

– Det har en precisionsnavigering. Denna styrning gör att roboten klipper systematiskt och därmed betydligt effektivare. Begränsningslinjer och områden mappas digitalt med ett specialverktyg.

Vännerna såg att de ytor som vanligen klipps med åkgräsklippare, till exempel golfbanor, skulle kunna vara en bra marknad för denna robotgräsklippare.

– Med vår robot är arbetsbesparingen mellan 30 och 50 procent för en golfbana, för att inte tala om besparingar i drift och underhållskostnad samt minskad miljöpåverkan, berättar Martin Petrecz.

”Så fort snön är borta sätter vi igång med att mappa ytorna och installera laddstationerna. Så när gräset börjar växa så förväntar vi oss att allt är igång.”

Martin Petrecz

Först ut är Hinton Golf klubb Rönnebäck. Så fort våren kommer ska deras robotgräsklippare installeras.

– Vi är antagligen först i världen med att helautomatisera en 18-håls golfbana. Så fort snön är borta sätter vi igång med att mappa ytorna och installera laddstationerna. Så när gräset börjar växa så förväntar vi oss att allt är igång.

Företaget har även två fotbollsklubbar och ett slott som kunder. Nu lanseras produkten även till mindre trädgårdar.

De var först med att lansera denna typen av gräsklippare, men nu finns den hos andra leverantörer också. Konkurrensen oroar inte honom. – Nej, konkurrens är väl bra? Det är bra att vi inte är ensamma längre. Vårt största hinder är att folk inte känner till produkten och undrar vad det är. Nu är vi fler som kan hjälpa till att föra ut informationen, säger han.

  • https://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/ • Trelleborg • Publicerad torsdag 13:30 • Uppdaterad torsdag 15:07
    Sofia Bergström Nielsen Skicka e-post

https://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/trelleborgare-bakom-foretag-med-fotbollsklubbar-och-slott-som-kunder/

Share the Post:

Related Posts